مزایا و معایب قالیشویی سنتی و مدرن
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۳۳۵۷۷
فرش یکی از کالاهای ضروری برای خانه به ویژه ایرانی هاست. فرش نیز مانند هر کالای دیگر نیازمند تعمیر و نگهداری و تمیز کردن میباشد.
به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو، فرش به عنوان قدیمی ترین و شناخته شده ترین زیر انداز در منطقه خاورمیانه به ویژه ایران شناخته می شود. فرش یکی از کالاهای ضروری برای خانه به ویژه ایرانی هاست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
معایب قالیشویی به صورت سنتی
خاک گیری فرش با دست انجام میشد. که گهگاه به علت عدم تکاندن مناسب، فرش پاره می شد.
شستشوی فرش ها به صورت سنتی و با دست مزایا و معایب خاص خود را دارد.
فرایند قالیشویی و شستشو کاملا بسته به میزان توان و صرف انرژی نیروی کار داشته و با افزایش فشار کار ، از کیفیت شستشو کاسته می شد.
در هنگام شستشو بلند کردن و جا به جا کردن فرش های خیس ( سنگین) با دست موجب پاره شدن فرش می شود.
فرایند آبکشی و کر دادن فرش تحت تاثیر توان جسمی نیروی کار قرار دارد.
استفاده از دستگاه های قدیمی شستشوی فرش و شلاق زن موجب پاره شدن متن و ریشه های فرش می شوند.
دستگاه های قدیمی آبگیر فرش ، اگر به خوبی تنظیم نمی شدند. با کمی سهل انگاری توسط نیروی کار ، فرش کاملا پاره می شد.
خشک شدن فرش در محیط های باز و زیر نور مستقیم خورشید انجام می شد.
آلودگی های محیطی بعد از شستشو روی فرش شسته شده تاثیر گذار بود.
فرایند خشک شدن فرش کاملا بسته به شرایط جوی داشته، و در ایام برفی و بارانی خشک شدن فرش تا 2 هفته نیز زمان بر می باشد.
استفاده از شوینده های قدیمی و بعضا نامناسب برای فرش مانند پودر های رختشوئی برای شستشوی فرش، که موجب زرد شدن متن و ریشه ها و یا خشک شدن فرش می شد.
با وجود تمام معایب بالا ، برای شستشوی فرش های عتیقه و آنتیک و موزه ، فقط از نیروکار ماهر و زیر نظر استادکار قالیشویی انجام می شود.
مزایا قالیشویی مدرن
فرایند خاک گیری ، پرزگیری فرش با دستگاه مخصوص خاگیری ، پرزگیری انجام می شود.
شستشوی فرش ها با دستگاه های به روز دنیا انجام می شود.
توان جسمی و خستگی نیروی کار بر کیفیت شستشوی فرش تاثیر گذار نیست.
جا به جایی فرش توسط نوار های نقاله انجام می شود.
فرایند آبکشی و کر اسلامی با دستگاه و به صورت یکدست و تحت زمانبندی تعیین شده توسط نیروی ماهر انجام می شود.
دستگاه های جدید برای خارج کردن آب کثیف از فشار آب به جای دستگاه شلاق زن استفاده می شود.
دستگاه های آبگیر جدید متناسب با فرش بوده ودر هنگام آبگیری فرش آسیب نمیبیند.
فرایند خشک شدن فرش در گرمخانه های مجهز انجام می شود. و آلودگی محیط بعد از شستشو بر فرش تاثیر گذار نیست.
شرایط جوی مانند برف و باران بر خشک شدن فرش تاثیر گذار نیست و فرش طی زمان بندی مشخص شده آماده می شود.
استفاده از مواد شوینده مخصوص فرش مانند شامپو فرش های صنعتی یا شوینده های تثبیت کننده رنگ و نرم کننده فرش برای حفظ رنگ و نرم شدن فرش می شود.
امکان شستشوی فرش های عتیقه و آنتیک به علت آسیب احتمالی وجود ندارد و شستشوی این نوع فرش ها تنها به صورت دستی انجام می شود.
امروزه هم قالیشویی های سنتی و هم قالیشویی های مدرن فعالیت دارند. که تقریبا در اکثر شهرهای بزرگ فرایند شستشوی فرش به دست قالیشویی مدرن سپرده می شود. علت این امر ، شستشوی سریعتر و تمیز و نبود فضای کافی می باشد. در شهر های کوچک تر قالیشویی به صورت سنتی و حتی توسط خود صاحبان فرش انجام می شود.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: فرش دستباف فرش ماشینی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۳۳۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پانوپتیکون و کاربرد آن در شهرسازی مدرن چیست؟
پانوپتیکون (سراسربین) نوعی معماری است که در ابتدا برای طراحی زندانها و با هدف بهبود رفتار زندانیان با تفکر «همیشه تحتنظر بودن» معرفی شد. این رویکرد امروزه در قالب نظارت بر جوامع برای بهبود امنیت و سلامت، همچنین افزایش شفافیت عملکرد مقامات مورد استفاده قرار دارد.
به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، پانوپتیکون، نوعی معماری زندان محسوب میشود که در طول زمان تحت ایدهها و استفادههای جدید از مفهوم پیشگیری از خطاهای انسانی تکامل پیدا کرده است. این معماری در اصل روشی برای ایجاد ساختمانهایی است که به افراد داخل این حس را میدهد که قابل مشاهده هستند، بدون اینکه چگونگی آن را بدانند. پانوپتیکون نوعی ساختار زندان است که قدمت آن به قرن هجدهم بازمیگردد و در آن نگهبانان امنیتی زندانیان را از یک برج مرکزی تحت نظر قرار میدادند، بدون اینکه زندانیان بدانند این عمل چگونه انجام میگیرد.
نظریه پانوپتیکون چیست؟تئوری پانوپتیکون معتقد است که افراد زمانی میتوانند کنترل شوند که خود را تحت نظارت دائمی میبینند، حتی اگر کسی نظارهگر نباشد. این تئوری از تأثیر تحت نظر قرار داشتن توسط یک برج نگهبانی مرکزی در یک زندان ناشی شده است که همه زندانیان حتی در صورت حضور نداشتن نگهبان با دیده نشدن وی، میتوانند آن را ببینند. از آنجا که زندانیان برج را میبینند، به این فرض که تحت نظر هستند بهترین رفتار خود را دارند. قلب واقعی ایده پانوپتیکون این است که فعالیتهای خاصی وجود دارد که با نظارت، بهتر انجام میشوند.
تاریخچه و استفاده از پانوپتیکونپانوپتیکون در اصل ایده ساموئل بنتام برای کارخانههای قرن هجدهم بود، اما برادرش جرمی بنتام پتانسیل آن را برای ساخت زندان درک کرد و به این ترتیب دهها زندان با استفاده از این مفهوم ساخته شد. این معماری برای قرنها بهطور گسترده مورد استفاده قرار گرفت، زیرا امکان نظارت بر تعداد قابلتوجهی از زندانیان را با حداقل تعداد نگهبان فراهم میکرد. هدف از این طرح ایجاد احساس حضور «دانایی» نامرئی بود که جوامع انضباطی آن را پذیرفتند.
این مفهوم فیلسوف میشل فوکو را در سال ۱۹۷۵ مجذوب خود کرد، زیرا پانوپتیکون زندانیان را مجبور میکرد بهتر رفتار کنند و به کمک آن «تحمیل هر رفتاری بر هر کثرت انسانی» آسان بود. به عبارت دیگر القای یک رفتار از طریق فرم بنا امکانپذیر بود.
وی پانوپتیکون را بهعنوان راهی برای نشان دادن تمایل جوامع انضباطی برای تحت تاثیر قرار دادن شهروندان خود استفاده کرد، زیرا همانطور که زندانی از ترس مجازات، رفتار خود را کنترل میکند، شهروندان نیز از ترس جریمه درست رفتار خواهند کرد.
پانوپتیکون در دنیای دیزنیپارک موضوعی دنیای دیزنی در آمریکا نمونهای از بهرهگیری شرکتهای مدرن از معماری پلیسی پانوپتیکون و توسعه این رشته شهرسازی بود، با این حال مفهوم آن از نگهبانانی که بهزور زندانیان را ملزم به درست رفتار کردن میکنند، به نگهبانانی تغییر کرد که مراجعهکنندگان را به هیچ اقدامی مجبور نمیکنند، اما از درگیری یا استفاده نادرست از فضا جلوگیری به عمل میآورند. این مفهوم امروزه در شهرهای سراسر جهان استفاده میشود که افسران مجری قانون با پای پیاده یا دوچرخه به گشتزنی در شهرها میپردازند و حضور صرف آنها منطقه را امنتر میکند. دادن این فرصت برای اطلاعرسانی شهروندان به مقامات از تخلف شخص دیگری نیز مؤثر است.
محیط پانوپتیکونی در نقش پلیس شهریطراحی پانوپتیکون در سال ۲۰۲۰ برای کنترل همهگیری کووید -۱۹ نیز مورد استفاده قرار گرفت. پلیس یکی از نقشهای کلیدی همه سیستمهای بهداشت عمومی است و در طول همهگیری ویروس کرونا از طریق دستگاههایی مانند نظارت دیجیتال، سازمانهای مجری قانون و حتی پلیس غیررسمی از میان ساکنان جوامع به کنترل بیماری پرداخت.
پلیس غیررسمی در اصل نوعی پانوپتیکون محسوب میشود که مفهوم آن در سال ۱۹۶۱ با انتشار کتاب «مرگ و زندگی شهرهای بزرگ آمریکا» گسترش پیدا کرد که بر اهمیت پلیس غیررسمی در خیابانها، پیادهروها و پارکها، همچنین بر رابطه مثبت بین این نوع پلیس و امنیت شهری تأکید میکرد.
در یکی از مثالهای واقعی کتاب، مردی در تلاش بود تا کودکی را از خیابان برباید که جمعیت کوچکی متشکل از ساکنان و صاحبان فروشگاههای آن منطقه مانع او شدند. اما لحظاتی بعد معلوم شد که این مرد پدر او بوده است، اما این نوع پلیس غیررسمی از آدمربایی احتمالی جلوگیری کرد. در این نمونه، در واقع مجموع انسانها و محیط طراحیشده پارک، یک فظای نظارتی غیر معمول را فراهم آورد که مانع از بروز یک جرم شد. فضای باز و محیط خانوادهدوست پارک که فقط برای حضور کودکان و والدین طراحی شده بود و نه برای حضور افراد بیهدف، همگی به ساختار ضددزدی کمک کرد.
فضای خانوادهدوست، منظور ترکیب وسایل بازی و میز وصندلیهای چندنفری برای حضور والدین بود. گاهش زمینهای بازی فقط شامل سرسره و تاب و سایر وسایل بازی میشود و والدین باید تنها نظارهگر کودکان باشند، در این شرایط ممکن است در اثر یک غفلت اتفاق ناخوشایندی رخ دهد. در بعضی از پارکها نیز زمین بازی کودکان در کنار فضاهای باز بیسروته قرار گرفته که ممکن است پتانسیل حضور افراد متجاوز را به راحتی فراهم بیاورد و به همین دلیل نوع ساختار یک پارک که حالت نظارتی داشته باشد، بهراحتی میتواند مانع از وقوع جرم باشد.
پانوپتیکون در عصر نظارت دیجیتالپانوپتیکون بهعنوان یک اثر معماری به یک نگهبان اجازه میدهد تا ساکنان را بدون اینکه ساکنان بدانند تحت نظر هستند یا نه مشاهده کند و در نیمه دوم قرن بیستم بهعنوان راهی برای ردیابی گرایشهای نظارتی جوامع انضباطی مطرح شد. ساختار اصلی این معماری یک برج مرکزی بود که توسط چندین سلول احاطه شده است. این برج دیدهبانی از بسیاری جهات الگویی برای دوربینهایی است که به ساختمانها متصل شدهاند؛ دستگاههایی که از روی عمد قابل مشاهده هستند و چشمان نظارتگر انسانها را از دید پنهان میکنند. این نظارت امروزه در سطحی وسیع و در قالب اینترنت اشیا نیز صورت میگیرد.
بخش زیادی از زندگی بشر امروز در دنیای آنلاین میگذرد که در آن دادههای زیادی بدون مالکیت فیزیکی و احساس صریح قرار گرفتن در معرض دید، به اشتراک گذاشته میشود. با این حال دادهها نهتنها توسط دولتها، بلکه توسط شرکتهایی تحتنظارت هستند که مبالغ هنگفتی روی آنها سرمایهگذاری میکنند.
اتصال متقابل بین اشیا در خانهها، اتومبیلها و شهرها که عموماً به آن اینترنت اشیا گفته میشود، نظارت دیجیتال را بهطور اساسی تغییر خواهد داد. در اصل ممکن است یک برج مرکزی وجود نداشته باشد، اما حسگرهای ارتباطی در نزدیکترین اشیا به بشر وجود خواهد داشت. با ظهور سیستمهای شبکهای گستردهتر، همه چیز از ماشین لباسشویی گرفته تا اسباببازیها بهزودی قادر به برقراری ارتباط خواهند بود و حجم وسیعی از دادهها را در زندگی ایجاد میکنند و این سیستمهای نظارتی مرکزی هستند که باید در نقش پانوپتیکون امنیت تبادل اطلاعات را تامین کنند.
کد خبر 749228